Gadefotografering er en måde til at udforske, finde nye perspektiver og unikke øjeblikke på hver dag.
Alle fotos af Tomas Wikers | @tomaswikers
Lad os starte med et par ord om valg af kamera.
Når du arbejder med gadefotografi, vil du normalt helst glide ind i omgivelserne og ikke selv tiltrække for megen opmærksomhed. Jeg bruger ofte et kompakt kamera som fx Ricoh GR III eller et kompakt systemkamera såsom Fujifilm X-Pro2 sammen med Samyangs 12mm f/2 NCS. Et 23mm eller 35mm objektiv kan også sagtens bruges og er nok mere synonymt med gadefotografi. Kameraerne tager gode billeder og nemme at tage med rundt. Det tæller på plussiden, at folk tror, at jeg er turist, og derfor er ligeglade. Sommetider bruger jeg min Rolleiflex, der er god til at få en samtale i gang, fordi mange er betaget af analoge vintage-kameraer.
1. Der findes motiver overalt
Et gadefotografi skal ikke nødvendigvis tages på gaden eller i bymiljøet. Der kan opstå små, sjove situationer overalt, hvor folk mødes – fx i en park, på en café eller hos frisøren. Bliv i området lidt, og se, om der sker noget spændende. Ellers gå videre, og prøv et andet sted. Du kan altid vende tilbage senere.
2. Vær ét skridt foran
Fotografering handler om at se ting, men i gadefotografi skal du ligefrem prøve at forudse en situation, før den faktisk finder sted. Interessante øjeblikke sker ofte pludselig, og du skal være forberedt. Sørg for, at kameraet er indstillet korrekt (lukkerhastighed, blænde, ISO og fokus), så du hurtigt kan sætte kameraet for øjet og bare trykke på udløseren.
Hvis du først skal til at fumle rundt med kameraindstillingerne, når du ser noget interessant ske, er det for sent. Når du tager et gadebillede, har du kun et par sekunder til at handle, og du skal være parat. Jeg tager normalt billeder med prioriteret blænde og sætter blænden mellem f/5.6-8 og fokus mellem cirka 3-4 meter til uendelig. Jeg har også nogle forudindstillinger, der passer til gadebilleder, men jeg bruger også sommetider programfunktionen for at gøre det hurtigt og nemt.
3. Udnyt baggrunden
Plakater og vægmalerier er gode baggrunde til en fortælling. Men undgå forstyrrende elementer i baggrunden, såsom master, træer eller vejskilte, der ser ud til at vokse ud af folks hoveder.
4. Vær tålmodig
Sommetider skal du vente længe på det rigtige billede. Vælg et motiv i et miljø eller lys, der ser ud til at kunne blive et godt billede, og hold øje med det på en diskret måde. Hvis du er heldig, vil der på et tidspunkt opstå en situation, der gør det hele ventetiden værd.
5. Fang bevægelsen
Et fotografi skal ikke altid være skarpt. Billeder med bevægelsesslør giver ofte et lidt poetisk udtryk, fordi alle detaljer ikke er superklare. Når du tager billeder af genstande i bevægelse, skal du prøve at panorere med dit kamera og bruge en lang lukkerhastighed, som fx 1/15 sekund. Det gør baggrunden sløret, mens selve motivet er rimeligt skarpt.
6. Bøj dig ned
Det bedste perspektiv i fotografering opnås sjældent, når du står med strakte ben. En lav kameravinkel giver et bedre indtryk af personen, som du fotograferer. Når du bøjer dig ned eller læner dig lidt til siden, opnår du ofte en mere interessant komposition. Det kan også gøre det nemmere at slippe af med forstyrrende elementer i baggrunden.
7. Lys og skygge
Lyset er helt afgørende i fotografi. Solstriber og skygger kan være flotte elementer i kompositionen og give en følelse af retning og stemning. Prøv nogle forskellige opsætninger, så du får dit perfekte billede, og din egen skygge ikke kan ses på billedet. Det bedste lys er ofte om morgenen eller sent på eftermiddagen. Aftenlys og overskyet vejr er fantastisk til at bringe de fine nuancer frem. Undgå at tage billeder i klart solskin, medmindre motivet har direkte fordel heraf (det kan sagtens være tilfældet). Men vær opmærksom på din egen skygge!
8. Sort-hvid eller farve
Farvebilleder er bedst, når farve er en vigtig del af kompositionen. Et billede i sort-hvid fremhæver indholdet og tvinger så at sige tilskueren til at se motivet i billedet. Hvis du bruger RAW-formatet, kan du senere vælge, om billedet er bedst i farve eller sort-hvid. Hvis du vælger det sidste, kræves der omhyggeligt arbejde i det digitale mørkekammer, så lys, skygger, kontraster samt små, fine grå nuancer virkelig indrammes rigtigt i det færdige billede.