Pontus Stigberg er en professionel natur- og portrætfotograf fra Sverige, men som nu bor blandt fjordene i Norge.
Som 18-årig besluttede han sig for at følge sine drømme som professionel naturfotograf og filminstruktør og købte et hus i Åndalsnes på den norske vestkyst. Med lodrette bjergvægge overalt og magiske fjorde vidste han, at han var havnet i et fotografisk paradis, hvor han nu udlever sin drøm. Han stræber efter at fortælle meningsfulde historier og vise unikke perspektiver gennem sine billeder og eventyr.
Det, der begyndte som en passion, er blevet en livsforandrende profession i årenes løb. Han begyndte at tage billeder med sin bedstefars gamle kamera, da han var 14 år gammel, og blev besat af fotografering. Siden da har han taget over en million billeder.
I denne artikel deler Pontus sine 8 bedste tips til, hvordan man får succes med bjergfotografering.
1. Vælg en brændvidde, der er bjergene værdig
Hvilket objektiv lægger du først i tasken, når du tager ud i de storslåede bjerge? 16-35? Tænk om igen og revurder. Det vigtigste objektiv er dit normale zoomobjektiv. Et standard 24-70 mm til fuldformat eller et tilsvarende til APS-C og MFT er normalt det klogeste valg.
En utrolig almindelig fejl, når du fotograferer i bjergene, er at forsøge at få så meget af det imponerende landskab som muligt med på hvert billede. Når man så sætter sig ned for at redigere turen sammen, undrer man sig over, at alle bjergene ser så flade og små ud. Årsagen er brændvidden. Jo længere brændvidde = jo større er bjergene. Ved at fotografere omkring 35-50mm vil bjergene blive komprimeret mere og blive mere mægtige.
Vi mennesker opfatter verden på stort set samme måde som et 35-50mm objektiv. Ud fra det kan vi tænke, at alt under disse brændvidder vil være mere fladt, end vi opfattede det. Samtidig får billeder taget over disse brændvidder endnu mere komprimerede bjerge og får dem til at fremstå endnu mere mægtige.
Nikon D800E, Tamron 24-70mm F/2.8 G2 @38mm, 1/500 sekund, ISO 100, F/4, Courmayeur, Italien
2. Husk, at solen og månen kan komme til at stå bag bjerget, så analysér belysningssituationen nøje!
At have en god idé om, hvordan solen og månen bevæger sig, er nøglen til at komme hjem med de bedste billeder. Der er mere end én gang, at jeg har ladet op og er gået langt for at fotografere solnedgangen på et fantastisk sted, blot for at indse, at solen forsvandt bag et andet bjerg længe før solnedgang. I nogle dale og steder vil solen forsvinde tidligt på eftermiddagen, mens solnedgangen måske er lige før midnat i dalen ved siden af.
Hvis du alligevel befinder dig i en situation med skygge på bjergene bag dig, men sol der hvor du er, så fortvivl ikke. Bjerge med sol på sig er kraftige og overtager billedet, mens bjerge med skygge også giver mulighed for et motiv i billedet, da de fremhæver motivet. De skyggefulde bjerge fungerer så som en perfekt og indbydende kulisse.
Mit vigtigste tip til at håndtere dette er at holde øje med vejret og tænke over, hvordan solen vil bevæge sig i løbet af dagen. Investér eventuelt i PhotoPills-appen, som er lige så dyr som en BigMac, men meget mere brugbar og nyttig. Den giver dig mulighed for at se, hvordan solen, månen og stjernehimlen vil bevæge sig i forhold til landskabet.
Nikon Z7, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @200mm, 1,6 sekund, ISO 320, F/5.6. Molde, Norge
3. Inkluder personer og aktiviteter med henblik på perspektivering
Ofte kan en menneskelig aktivitet i et smukt landskab være en god måde at løfte billedet fra godt til virkelig godt. I et snedækket landskab kan en skiløber give billedet liv og gøre det interessant på en helt anden måde, end sneen i sig selv kan. Eller måske få en ven med en rygsæk, til at vandre på græsmarken under bjerget? Da får du et friluftsbillede med en perfekt baggrund.
Bed din ven om ikke bare at stå i landskabet, men i stedet at lave noget med sin rygsæk og i aktivitetsvenligt tøj. Det er meget almindeligt at se billeder, hvor folk bare står og kigger ud på landskabet. Jeg synes ofte, at det er både kedeligt og forudsigeligt at kigge på sådanne billeder efter blot et par minutter på Instagram. Det er meget mere dynamisk med en løber, en vandrer eller en fotograf ude i naturen. Prøv dig frem, og se hvad der virker. Hvis din ledsager ikke gør sit arbejde, kan du altid fjerne det med et klonstempel, når du kommer hjem.
I billedet ovenfor har jeg placeret vandrerne nederst i billedet og zoomet ud for at fremhæve det mægtige landskab. Jo mere jeg zoomer ind, jo mere bliver det et billede af aktivitet i stedet for et billede af den mægtige natur. Jeg ville også være tilfreds med dette billede uden vandrerne, men jeg synes, at det bliver rigtig meget bedre af at få et naturligt motiv ind i de smukke bjerge.
Nikon D800E, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @125mm, 1/640 sekund, ISO 100, F/5.6. Chamonix, Frankrig
4. Hold dig sikker og tag kloge valg derude
At træffe kloge valg i naturen og at være sikker er helt klart det vigtigste og bedste tip. Det er ligegyldigt, om du har fået det bedste billede i verden, hvis du aldrig når hjem. Så har du ikke mulighed for at få alle billedets likes på Instagram!
Spøg til side, et bjergrigt landskab er synonymt med et farligere landskab. Du skal være forberedt på forskellige vejrforhold og begivenheder og have respekt for terrænet. Så medbring relevant sikkerhedsudstyr. Som minimum skal du altid medbringe en tynd ekstra trøje og en vindjakke. Medbring også noget at spise, noget, der er velsmagende og indeholder en masse energi. For hvis du bliver nedkølet og har lang vej hjem, er det vigtigste ikke "at der er sundt", men at du kan komme hjem, i god form.
Vær opmærksom på det område, du går ind i, tjek om der er skilte, og sørg for at du kan finde dem, hvis du er i tvivl. Hyr en lokal guide, hvis du er usikker, måske en lokal naturfotograf, der har lyst til at guide?
Nikon Z6, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @15mm, 1/400 sekund, ISO 100, F/9. Trollveggen, Norge
5. Skiftende vejr er det bedste, når det bedste lys kommer
Bjerglandskaber og vejrudsigter er langt fra gode venner. Det kan se helt overskyet ud en aften, og pludselig skinner lyset igennem, og så bliver det en magisk solnedgang i stedet.
Kom så meget udenfor som muligt, og vær klar med dit kamera, når vejret skifter. Lige pludselig kan lyset bryde igennem en sky og ramme bjerget. Det dramatiske lys, der så opstår, er svært at slå. Det kan være dejligt at stå med teleobjektivet klar og tage billeder af alle de fine detaljer i det skiftende vejr. Der plejer at være mange interessante fænomener, når vejret skifter meget. Det kan være fristende og perfekt at tage ud i bjergene og fotografere, når solen skinner, og himlen er blå. Sådan et vejr er perfekt til vandreture, skiløb, cykling eller løb. Men sjældent til fotografering. Tidlige morgener og sene eftermiddage og aftener giver et fantastisk lys. Skyer og "uvejr" tilføjer dramatik og liv til billedet.
Glem ikke, at de mest episke solnedgange normalt kommer efter en dag med blandet vejr. En solnedgang uden skyer med klar himmel er normalt ikke den solnedgang, man husker.
Det kan være fristende og perfekt at tage ud i bjergene og fotografere, når solen skinner, og himlen er blå. Sådan et vejr er perfekt til vandreture, skiløb, cykling eller løb. Men sjældent til fotografering. Tidlige morgener og sene eftermiddage og aftener giver et fantastisk lys. Skyer og "uvejr" tilføjer dramatik og liv til billedet.
Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/800 sekund, ISO 100, F/5.6. Romsdalen, Norge
6. Vov at udvide kompositionen, medbring en tripod
Jeg tror, at Instagram og vores opretstående mobiltelefoner er skyld i tendensen til at de fleste billeder bliver taget som højformat med en 4x5 beskæring. Jeg synes, at de fleste landskabsbilleder er bedre horisontalt. Helst endnu bredere, altså som panorama.
Medbring en tripod og et lidt længere objektiv. Tag flere billeder med lidt overlap og sæt dem sammen i Lightroom til et panorama. Det giver en magisk følelse at have fanget hele bjergkæden i ét billede. Så har du et unikt billede med vanvittig høj opløsning, der er perfekt som maleri over sofaen.
Hvis du vil i gang med at tage panoramabilleder, kan jeg helt klart anbefale dig at købe en god tripod med et godt hoved tidligt i forløbet. Det er utroligt irriterende med dårlige tripods. Jeg siger dig, hvis du har en dårlig tripod, har du en unødvendig tung og besværlig ting på din kamerataske, som måske synker sammen og ikke hurtigt kan justeres eller monteres. Eller som måske ikke kan bære de tungere objektiver. Det fungerer fint med et almindeligt kuglehoved med indbygget pan-funktion. Jeg har brugt tripods fra Sirui i de sidste par år og er meget tilfreds med dem.
Nikon Z6 med Tamron 15-30mm F/2.8 G2 på et Sirui ET-1004-stativ foran Chamonix' imponerende bjergkæde.
7. Lad være med at fokusere på, hvad andre har gjort
I dag kan man med få klik finde utrolige billeder af de fleste ting. Andre fotografer har krydset de berømte "spots" af på listen, hvor man tager billedet i det perfekte lys og derefter går videre for at tage det næste.
Der er meget at vinde ved at afholde sig fra at lade sig inspirere af andres billeder. Fordelene er mange, men en af de største fordele er, at dine egne billeder sandsynligvis vil blive meget mere originale og interessante, hvis du tillader dig at tænke anderledes. Jeg synes selv, at jeg har svært ved at tage unikke billeder, når jeg har set masser af billeder på internettet fra det samme sted.
Ud fra min erfaring er det også meget lettere at blive skuffet over sin egen fotografering efter at have set andre fotografers billeder fra samme område. At føle sig tilfreds med det, man har skabt, i stedet for hele tiden at sammenligne sig med andre, er noget, som jeg tror er vigtigt for at kunne blive ved med at fotografere i lang tid.
Den evigt populære Atlantic Highway fotograferet fra et andet perspektiv. Nikon Z7, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @30mm, 30 sekunder, ISO 32, F/18 Molde, Norge
8. Medbring så lidt udstyr som muligt
Et konstant problem, som jeg ser hos os fotografer, er, at vi holder lidt for meget af stort, tungt og dyrt udstyr. På de populære steder møder man ofte mindst én fotograf, som er fuldstændig fysisk udmattet efter at have båret 10-15 kg kameraudstyr til en solnedgang.
Det er som regel de fotografer, der er ude længst tid og vandrer længst, der kommer hjem med de bedste billeder, ikke dem med det største og dyreste udstyr i rygsækken. Vægt er af største betydning. Så det bliver vigtigt at forsøge at minimere vægten og slippe af med de gram, der kan blive hjemme. Sørg for at minimere hvert eneste gram. 2 kilo ekstra i en rygsæk gør en kæmpe forskel.
Der er mange måder at minimere vægten på, men den mest effektive er som regel at gennemgå dit udstyr og se, hvad du virkelig har brug for. Er det 2 kg værd at have mulighed for at fotografere vilde dyr på vejen, hvis du er heldig at støde på nogen? Sandsynligvis ikke.
Gennemgå vægten og størrelsen af det, du har med dig, og prøv at anvende en Marie Kondo-tilgang på det. Normalt er et kamerahus, en normal zoom, et stativ og et ekstra batteri alt, hvad du har brug for. Eventuelt et par filtre og vidvinkelobjektivet, hvis du tror, at du får brug for dem.
For mig er de nye lettere spejlfri objektiver banebrydende. Mit F/2.8 vidvinkelzoom, 17-28mm, vejer kun 1/3 af mit gamle, mens det nye har en meget bedre billedkvalitet. Forskellen i vægt betyder, at jeg ofte kan pakke to eller tre objektiver i stedet for ét. Eller pakke en masse 200 grams chokoladekiks. Jeg bruger Tamrons F/2.8 zoomer til Sony fullframe og kan oprigtigt anbefale dem. Bedre objektiver til landskabsfotografering findes ikke.
Favoritobjektivet Tamron 28-75 F/2.8 til Sony på en våd dag på arbejdet. Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/320 sekund, ISO 100, F/3.5. Åndalsnes, Norge