Det, som ingen troede ville ske, er sket! Cirka 20 år efter at de store kameraproducenter lancerede deres sidste kameraer til filmfotografering, er Pentax kommet på markedet med et helt nyt kamera - Pentax 17!
Da det forrige analoge Pentax-kamera blev lanceret i 2003 (Pentax *ist), troede de fleste i fotobranchen, at det markerede begyndelsen på enden for kameraer, der indfanger lys med film. Den digitale bølge syntes at være klar til at udrydde analoge kameraer fuldstændigt, og filmruller ville blive noget, man ikke så let kunne finde, bortset fra dem der var gamle og forældede. Mange troede det ville forblive sådan. Men nu, i 2024 holder vi nu et helt nyt analogt kamera i hånden - Pentax 17. Hvad var det, der skete?
Nægtede at dø
På trods af flere år med lukninger, konkurser og faldende salg fortsatte interessen for filmfotografering. Fra omkring 2012 begyndte en udvikling, som næsten ingen havde forudset. Salget af filmruller begyndte at stige med hele 20 % om året (ca. tal). Globalt, i Europa og i de nordiske lande. "En døgnflue", tænkte mange. Men det viste sig ikke at være tilfældet. Stigningen fortsatte år efter år. Nu - i 2024 - kan vi se tilbage på en periode på 12 år, hvor den årlige vækst på ca. 20 % har holdt ved. Mere end bare "en døgnflue" - eller en forbigående trend. Denne baggrund har ført til, at Pentax 17 blev sat til salg i kamerabutikker verden over, denne sommer.
Pentax filmfotograferingsprojekt
I 2022 annoncerede Pentax (egentlig Ricoh Imaging) starten på et Film Photography Project med det formål at udvikle flere analoge kameraer i de kommende år. På det tidspunkt var der meget få detaljer, men der kom antydninger af, at det første kamera ville være et kompaktkamera, der have manuel filmoprulning (og tilbagespoling) og brugte 135-film. Pentax hentede pensionerede kamerateknikere ind for at uddanne nutidens kameraudviklere i at designe filmoprulningsmekanismer og lukkerhastigheder i et analogt kamera.
Pentax 17-konceptet
Jeg har haft mulighed for at teste Pentax 17 i et par uger og vil dele nogle brugeroplevelser her. Men først lidt om konceptet for dette kamera.
Pentax 17 er et såkaldt half-frame-kamera, hvilket var overraskende (og måske lidt skuffende) for mange filmfotografientusiaster. "Half-frame" betyder, at man får 48 eller 72 eksponeringer på en 135-filmrulle i stedet for de sædvanlige 24 eller 36. Negativformatet er således 17x24 millimeter. Half-frame er ikke noget nyt i 135-filmkameraer. Legendariske kameraer som Olympus Pen, Ricoh Auto Half, Yashica 72E og Canon Dial, alle fra 1960'erne, brugte dette negativformat. Interessant nok har der aldrig været et Pentax-kamera i halvformat før.
Da Pentax annoncerede Film Photography Project i 2022, var forventningerne høje til det kameradesign, der ville blive afsløret. Måske urealistisk høje.
Et enkelt kamera med et godt objektiv
Teknisk set er Pentax 17 et relativt ligetil kamera, omend det er mere avanceret og har flere brugerindstillinger end nogen af de tidligere halvformatkameraer, der er fremstillet. Det har manuel fokusering uden afstandsmåling (kendt som zonefokusering), automatisk justering af blænde og lukkertid (ved hjælp af den indbyggede lysmåler bag objektivet) og er delvist konstrueret af plastmaterialer. Men som alle ved, er objektivet den mest kritiske faktor for den billedkvalitet, man kan opnå med et analogt kamera. Her har Pentax gjort et rigtig godt stykke arbejde. Objektivet er baseret på det fremragende 32 mm f/3,5 vidvinkelobjektiv, som ses på Pentax Espio Mini (lanceret i 1992). Da Pentax 17 har ca. halvt så stort filmformat som Espio Mini, blev objektivet justeret til en brændvidde på 25 mm (svarende til 37,5 mm for et kamera med et 24x36 mm negativ). Den maksimale blænde er fortsat f/3,5.
Avanceret multicoating
Der er mange faktorer, der påvirker den billedkvalitet, man kan opnå med et objektiv. Pentax 17-objektivet giver en høj detaljegengivelse, hvilket indikerer en fremragende glaskvalitet og et vellykket optisk design. Derudover er antirefleksbehandling afgørende for at opnå god kontrast og naturlig farvegengivelse. Det var en behagelig overraskelse, at Pentax valgte at udstyre dette objektiv med det, der kaldes HD-multicoating. Pentax introducerede HD-multicoating til sine professionelle objektiver fra 2023 som en udvikling af den berømte SMC-multicoating med en historie, der spænder over 50 år. Jeg valgte at min første rulle i Pentax 17 skulle være en Kodak Ektar 100. Det er den skarpeste og mest finkornede farvefilm på markedet i dag, og den er ideel til at evaluere både skarphed og farver. Selvom jeg ikke har foretaget en formel kameratest, vil billederne her give en idé om, hvad man kan forvente af Pentax 17.
Mange automatiske valg
Det er let at kritisere Pentax 17 for at mangle helt manuelle indstillinger, men det gælder næsten alle analoge kompaktkameraer til en rimelig pris siden begyndelsen af 1980'erne. Kendte klassikere som Yashica T4, Olympus Mju-ii og Pentax Espio Mini tilbyder kun fuld automatisering uden mulighed for manuel overstyring. Det er her, Pentax 17 skiller sig ud. Pentax/Ricoh Imaging har gjort en indsats for at give brugerne en række automatiske muligheder for at påvirke det endelige billede.
Selv om du ikke kan justere blænde eller lukkertid manuelt, har Pentax 17 automatiske funktioner, som hjælper dig med at skabe det visuelle udtryk, du ønsker. Når du sætter programvælgeren på Auto, fungerer alt automatisk med hensyn til eksponeringsindstillinger og blitz. Hvis du ønsker fuldautomatisk eksponering, skal du sætte drejeknappen på P, ligesom med et analogt spejlreflekskamera eller et digitalt. Kameraet giver yderligere to automatiske valg, hvor det ene lader kameraet vælge den størst mulige blænde. Denne indstilling kaldes lidt misvisende for Bokeh. Den anden automatiske indstilling gør det stik modsatte - kameraet bruger den længst mulige lukkertid baseret på filmens følsomhed (ISO) og det tilgængelige lys. Det sidste programvalg uden blitzfunktion er B for Bulb. I denne tilstand indstiller kameraet blænden til fuld åbning, og lukkertiden bliver lige så lang som den tid, du holder udløserknappen nede. Her kan Pentax' trådløse fjernbetjening også være nyttig. Og en tripod! (Pentax 17 har et standard ¼" tripod-stik på bundpladen).
Derudover er der flere automatiske valg, hvor kameraet bruger den indbyggede blitz.
Manuel fokusering
Kompaktkameraer til 35 mm film har tre forskellige måder at justere fokus på: autofokus, afstandsmålerfokus (søgerkamera) eller zonefokus. Den første type er kendt af de fleste moderne kamerabrugere. Afstandsmålerfokus forbindes med kameraer som Leica M-serien, sovjetiske Zorki-kameraer og kameraer fra Contax, Nikon og Canon i 1950'erne. Pentax 17 er udstyret med zonefokusering, hvilket betyder, at du bruger symboler placeret på objektivets top til at justere fokusafstanden. Disse symboler afspejles også i søgerbilledet. Derfor skal du selv vurdere afstanden. Objektivets underside viser de tilsvarende afstande for disse symboler.
Diptych
Som nævnt i begyndelsen er negativformatet cirka halvt så stort som et standard 135-filmnegativ. Det betyder, at du får to billeder i højformat side om side på et standard 10x15 cm forstørrelsestryk fra et fotolaboratorium. Det giver en spændende og kreativ mulighed for at skabe små historier bestående af to billeder, der præsenteres sammen. Dette koncept er velkendt inden for maleri og fotografi som Diptych. Et Diptych er et kunstnerisk eller litterært værk, der består af to dele, typisk side om side. Det kan være to malerier, fotografier, tryk eller endda to dele af en roman eller poesi, der er samlet for at blive vist eller oplevet sammen.
Billederne her er taget i portrætformat, hvilket opnås ved at holde kameraet i en vandret standardposition. Der er dog ikke noget, der forhindrer dig i at tage billeder i landskabsformat. I så fald vil billederne blive placeret over og under hinanden på en standard laboratorieforstørrelse.
Hvis du har dit forstørrelsesapparat i et mørkekammer, en flatbedscanner, der kan scanne film, eller udstyr til at fotografere dine negativer, har du mulighed for at skabe historier med mere end to billeder. Her ligger potentialet for Triptyckier og Kvadrattyckier.
Fordele og ulemper
+ Du kan nyde glæden ved filmfotografering
+ Du får 72 billeder på en rulle, der typisk ville give 36
+ Let og relativt kompakt kamera
+ Nemt at bruge
+ Objektiv, der giver skarpe billeder med god kontrast
+ Du kan bruge Diptyck som en fortælleteknik ved at forbinde din historie, mens du tager billederne, ikke bagefter
- Billederne kan være lidt mere kornede sammenlignet med et kamera med et 24x36 mm negativ
- Ingen manuelle eksponeringsindstillinger
- Ingen afstandsmåling med manuel fokus
- Fungerer ikke med en traditionel mekanisk kabeludløser
Anvendelser
Pentax 17 er primært et kamera til fotoentusiaster, der foretrækker filmfotografering og er mere interesserede i at indfange livets øjeblikke end at rode med kameraindstillinger. Et godt kamera til legende og afslappede fotografer, som vil tage billeder til hverdag og fest og ende med billeder, der udstråler en ægte retrofølelse. Men tag ikke fejl, kameraet kan også bruges til meget andet.
Udgivet med tilladelse, det oprindelige blogindlæg kan findes på Bjørn Joachimsens hjemmeside.
Fotos af Bjørn Joachimsen.