Med ankomsten af sommer, ferie, udendørs begivenheder og festivaler har Samyang forberedt endnu et mærkbart mere ambitiøs zoom til Sonys spejlløse full-frame-kameraer, et autofokusobjektiv med et "dobbelt" 35-150mm-område.
Tekst og foto: Petr Klapper, www.klapper.cz | Instagram | Facebook | Focus Nordic ambassador
En virkelig flot objektiv
Denne tidligere utænkelige kombination af rækkevidde og blændeåbninger er ikke helt ny på markedet, og det er måske en af grundene til dens succes hos en bredere vifte af fotografer, at Samyang besluttede at skabe sin egen version af objektivet. For mit eget vedkommende må jeg efter to måneders permanent brug sige, at objektivet virkelig er vellykket.
Lige fra starten skal det nævnes, at dette ikke er et objektiv for alle. Årene med spejlløse objektiver, især i Sony-systemet, har vist, at det ikke altid er en nødvendighed at slæbe rundt på kilovis af udstyr i form af store kamerahuse og især klodsede objektiver. Disse tilbydes fortsat fra alle mærker, men mindre og lettere objektiver bliver mere og mere almindelige, hvilket er grunden til, at vægten af dette ca. 1,2 kg nye stykke er afgørende for potentielle købere, og mere end nogensinde afhænger af synsvinklen og den specifikke brug. For nogle mennesker er det for meget at have et tungere alt-i-et-objektiv, mens andre stadig synes, at vægten er en betydelig hjælp og gevinst.
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 1/6 s, f/2,8, 81 mm, ISO 640
Personligt tilhører jeg den sidstenævnte gruppe - jeg kan ikke undvære et teleobjektiv, som er tæt på 135mm f/1.8 i vægt og ofte overgår 70-200mm f/2.8. Til det meste af min fotografering, til reportager samt behovet for ofte at kunne reagerer hurtigt på begivenheder på scenen og blandt publikum, er muligheden for at kombinere et medium- og et teleobjektiv på ét kamera næsten uvurderlig for mig. Jeg kan ikke forestille mig ikke at have den mulighed længere.
Denne erstatning af to brændvidder i én er selvfølgelig ikke perfekt - 150 mm er ikke 200 mm, og 35 mm er mærkbart smallere end 28 mm eller endda 24 mm, men de fleste (reportage)fotografer kan ikke undvære endnu et (ultra)bredt objektiv, og dette kan supplere udvalget på en naturlig måde. Desuden øger blændeområdet fra f/2 på 35 mm til f/2,5 på 70 mm mærkbart lysstyrken og især afstødningen af motivet fra baggrunden. Bonussen ved 35mm f/2 uden behov for et prime-objektiv overraskede mig meget, og jeg sætter nu også pris på, hvordan jeg af og til bliver "skubbet" til at finde en bedre komposition i stedet for bare med det samme at skifte til et andet objektiv med 12-24mm f/14.
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 1/250 s, f/2, 35mm, ISO 320, ‒0,3 ev
Holdbar til rejser
Bortset fra reportagefotografering var jeg skeptisk over for præsentationen af objektivet som et ideelt rejseobjektiv. Når alt kommer til alt, har jeg allerede vænnet mig til mine mindre prime-objektiver, når det normalt er tid til at skifte dem på et kamera. Jeg tog det med på en kort tur til Thailand lige efter lanceringen, og det var en behagelig oplevelse. Man vænner sig til ikke at have et lille let 24/35/45/50 mm f/1,8 og endda 85 mm f/1,4 til rejseportrætter til at "indhente" 150 mm f/2,8 med hensyn til bokeh, og den samlede vægt gør igen op for det. Samtidig er det praktisk på en vandretur ikke at skulle skifte objektiv hele tiden.
Fra et teknisk synspunkt er det et solidt bygget objektiv, billederne er skarpe, aberrationer og forvrængning er minimal, og med mit ældre A7R IV har den lydløse autofokus med face-tracking reddet mig i mere end én "flimrende" eller mørk modlys-situationer, hvor jeg næsten ikke havde forventet det. Det kan også bruges som portrætobjektiv, enten i bredden eller længden, med en flot bokeh/reflektion, når situationen ikke ligefrem kræver f/1,4 for eksempel.
Objektivet er også udstyret med to kontakter til at ændre AF-adfærd og har to knapper til at holde fokus, som er almindelige i Sonys system.
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 1/125 s, f/16, 47mm, ISO 100, ‒3 ev
For at opsummere
Alt i alt er dette et virkelig alsidigt objektiv til en bred vifte af genrer. Det giver ofte mere effektivitet og reaktionsevne. For første gang kom jeg tættere på idealet om, at "to kamerahuse og to objektiver er nok", og til prisen synes jeg, at det gør en flot stykke arbejde.
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 15 s, f/14, 35mm, ISO 320
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 1/200 s, f/2, 35mm, ISO 1600
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 1/100 s, f/2,8, 150mm, ISO 1600
Sony A7r IV, Samyang AF 35–150mm f/2–2,8 FE, 1/25 s, f/2,8, 150mm, ISO 320