Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

B2B login

Portrætter formet med lys

“Det er billigere, hurtigere og nemmere at arbejde med konstant lys”, siger Michał Warda, der er en erfaren bryllups- og erhvervsfotograf. Han forklarer ved hjælp af eksempler, hvordan han bruger LED-paneler i studiet og on location.

Foto: Michał Warda

Michał Warda, der udgør den ene halvdel af kollektivet bag White Smoke Studio (den anden halvdel er Dorota Kaszuba), er kendt for at vælge sine redskaber meget omhyggeligt. Uden for bryllupssæsonen arbejder han hovedsageligt i sit studie i bydelen Ochota i Warszawa eller on location og organiserer små kommercielle fotooptagelser samt reklamer og personlig branding.

Han bruger hovedsageligt LED-paneler fra Nanlite til at dække sit lysbehov. Hvorfor bruger han konstant lys? Vi bad ham dele sine erfaringer med os og vise os et par eksempler på, hvordan han bruger LED-lys til sine forskellige fotooptagelser.

Hvad er fordelen ved et LED-lys?

  • Et LED-lys kan nemt mixes med eksisterende lys, når vi fotograferer on location. Du kan nemt kontrollere effekterne, der opnås med gelfiltre og deflektorer på et Nanlite-panel. Når vi bruger RGB-paneler, kan vi justere farven meget præcist og få scenen til at se ensartet og naturlig ud. Det er også nemt at tilpasse LED-paneler til optagelser i marken. Du kan sætte et panel i en stikkontakt, eller du kan bruge eksterne batterier, så du har ikke behov for at bruge store og dyre strømgeneratorer. Panelet bliver ikke varmt og er energieffektivt, og effekt og temperatur stabiliseres i løbet af få sekunder, når du har tændt panelet.
  • Jeg har bemærket, at motiver, der ikke er professionelle modeller eller skuespillere, har meget nemmere ved at vænne sig til konstant lys. Jeg kan hurtigere skabe en intim atmosfære i et portræt, og det er med til at bringe den sande natur i den fotograferede person frem.
  • Når du bruger forskellige lysdeflektorer – diffusere og plader – opnås den ønskede effekt nemmere og først og fremmest hurtigere. Vi finpudser opsætningen hurtigere, og hele optagelsen forløber derfor meget mere gnidningsløst.
  • Vi laver sommetider korte videoer til vores kunders kanaler på de sociale medier. En opsætning med LED-lys er klar til brug, og vi kan arbejde samtidigt og bruge det samme udstyr.

Kun ét lys

Billedet er taget med kun 1stk. Nanlite Forza 500 placeret i venstre side. Jeg brugte fuld effekt med dobbelt diffusion (to diffusere med gitter og en ramme på 120 x 120 cm). Jeg brugte en plade til at forhindre, at baggrunden blev oplyst for meget. Baggrunden i højre side fungerede også som en sort skærm, der absorberer det mest kraftige lys. Det kalder vi normalt i studiet en “negativ udfyldning”.

Det kraftige Nanlite Forza 500 giver en masse lys. Vi havde tilstrækkelig effekt til trods for en lille blændeåbning på et mellemformat-kamera. Desuden leverer Nanlite Forza 500 en fantastisk farvegengivelse, der reducerer tiden til efterredigering betydeligt.

Ét lys med to rør

Vi ønskede at tage et billede, der var formet kun med lys og ikke krævede yderligere efterproduktion. Det var kun nødvendigt at redigere billedet ganske lidt. Vi brugte tre lys. Vi brugte et Nanlite PavoTube 15C bag deres hoveder. Lyset på højre side kommer fra et Forza 60 LED-lys, der er gjort blødere med en diffuser. Jeg placerede yderligere et Nanlite PavoTube 15C i samme side (men ikke på linje) med et gitter, der fokuserede lyset mere.

Vi bruger et sæt med et Nanlite PavoTube 15C og et Forza 60B til næsten alle opgaver. Et lille lys med mange muligheder.

Lindbergh med to lamper

Fotoet i Lindbergh-stil blev taget med to lamper. Ee af lamperne, Nanlite Forza 60, blev rettet mod håret fra oven for at give det en blød glans. Vi anbragte to V-flats foran (høje v-formede plader) med  Forza 500 og en parabolsk softbox men uden diffusere. Resultatet var et skarpere, mere fokuseret lys, der giver dig følelsen af, at modellen sidder i solen. Ved at konvertere billedet til sort-hvid opnåede jeg som ønsket en flot tekstur og et look, der ligner teaterfotografi.

Det er meget nemmere at kontrollere effekten med et LED-lys, når du oplyser ansigtet med skarpt, direkte lys. Det er afgørende for slutresultatet, at du opfanger nuancer og skygger.

Nanlite Mixpanel i funktion

Jeg anvendte to Nanlite LED Mixpanels, tre PavoTubes og en flash til dette kommercielle billede. Alt blandet sammen. Panelerne, der var på fuld effekt, blev placeret i siderne. Det er en fantastisk løsning, når jeg har brug for hurtigt at skabe en farvestrålende scene med høj effekt. Gardinet bag modellen blev oplyst fra siderne med PavoTubes. Flashen med parabolske deflektorer blev kun brugt til at udfylde skyggerne. Nanlite Mixpanels er som en schweizerkniv – meget alsidige. Panelerne giver et ret stort lysområde, så de fungerer fint, når jeg skal oplyse hele rummet eller simulere en solnedgang, der kommer ind gennem døren.

De giver et stærkt, skarpt lys i et bredt farveområde. Nanlite Mixpanels drives endvidere af et batteri af typen V-lock, og de er derfor meget bærbare.

De ubegrænsede muligheder for at skabe stemningen på en scene er det bedste ved RGB-lys. Det er en uendelig kreativ fornøjelse!

Morgenlys

Livsstilsbilledet fra en forlovelse viser min foretrukne mobile opsætning. Den består af en Nanlite Forza 60B (tofarvet) med en projektor, der i dette tilfælde simulerer sollyset, der kommer ind gennem et vindue. Vi placerede opsætningen på balkonen på en meget overskyet dag men opnåede samme effekt som en solrig morgen. Vi anbragte en gobo-plade i projektoren, der simulerer vinduer med persienner for at understrege scenens naturlighed. Hvorfor Forza 60B og ikke 60? For præcist at justere en varmere hvidbalance – her ca. 4.200K.

Hvad er en gobo?

En gobo er en deflektor i studiefotografi, der giver dig mulighed for at projicere et mønster, der simulerer naturligt lys, der trænger gennem løv eller som i dette tilfælde et vindue med persienner. Du kan lave en gobo af plastskum, men Nanlite har gjort det nemmere, hvis du bruger et projektorbeslag til Forza 60/60B. Du skal bare skubbe en af de mange færdiglavede plader ind for at opnå den ønskede effekt.

Cover look

Dette er et fint eksempel på skønhedslys i et billede til personlig branding. Vi ønskede at opnå et rigtigt frisk look, så vi brugte tre lamper: Nanlite Forza 500, 300 og 60. Det meget skarpe hovedlys kom fra Forza 500-lyset med en reflektor placeret på venstre side, der gav modellen sit friske udseende. Vi tilføjede en Forza 300 med en diffuser og en ekstra reflektor til at udfylde skyggerne. Forza 60-lyset på højre side ved væggen giver en kantlyseffekt. Lyset reflekteres ganske lidt og er næsten ikke synligt på hendes kind. Hvidbalancen var indstillet til 5.500K for alle tre lys, og vi opnåede på den måde en meget kommerciel stil. Læg mærke til, at lyset var stærkt nok til, at vi kunne vise detaljer i det bølgende hår. Det er også en fantastisk opsætning til film.

Abonnér på nyhedsbrev

Få de seneste produktnyheder, inspiration og særtilbud.

©2024 Focus Nordic Danmark