Hvad hvis pandemien ramte halvtreds år siden?
Fotografduon fra Köln, Sallyhateswing, har svaret på dette spørgsmål fra et fotografisk perspektiv med deres Tamron-objektiv 28-75mm F/2.8 og 70-180mm F/2.8.
Permanent lock-down og ingen ende i sigte? På et tidspunkt i løbet af pandemien løb de to kreative sjæle fra Sallyhateswing ind i en hyttefeber. Men der er ikke spor af, at den Köln-baserede fotografiduo dermed skulle være gået i stå. Nærmere modsat: Fra kedsomheden sprudlede Sarah og Phil med idéer under nedlukningen og brugte tiden til kreative og frie projekter. I lang tid havde de to ideer til livsstilsbilleder, som de nu har slået sammen under serien "MyOwn4Walls": Det første er en fotografisk rejse igennem tiden til halvfjerdserne, hvor det andet en fotohistorie om den ekstremt kedelige pandemiske hverdag i hjemmet.
"Til optagelsen tænkte vi på, hvad der ville være sket, hvis coronaviruset og lockdown var sket for fyrre eller halvtreds år siden. Dengang fandtes der hverken smartphones eller Play Stations. Med andre ord, på et tidspunkt begynder væggene at nærme hinanden, og du ved ikke rigtig, hvad du skal gøre med dig selv", beskriver Sarah ideen bag optagelsen.
Uden internet under lockdown
Udtænkt, planlagt og gjort. Familien Sallys hyrede to modeller, som skulle forestille et par, der gennemlevede forskellige scenarier i den iscenesatte 70'er-nedlukning. De fandt den rette beliggenhed i det unikke "Parkhotel 1970" i Michelstadt i Odenwald.
Det stilfulde pensionat vågnede i 2011 op fra en næsten tyve år lang søvn - og som intet andet hotel i Tyskland udstråler det stadig 70'ernes flair. Overalt er der kroge og hjørner fyldt med kuriositet.
"Fra blomstret tapet og orangerøde gardiner til telefon med drejeskive ved sengen er der alt det, som den forkælede gæst fra 1970 forventer", står der på hotellets hjemmeside. Højdepunktet i rummet er "James Last Suite", hvor orkesterlederen og arrangøren boede under sine besøg i Odenwald.
Unikke omgivelser
"Suiten fungerede som baggrund for en stue, hvor vores to modeller tilbragte deres tid med at strikke og væve", fortæller Sarah. "Indimellem ser de tv, men de kunne kun skifte frem og tilbage mellem tre kanaler. OK, fjernsyn med fjernbetjening fandtes allerede i halvfjerdserne."
Det bedste: På grund af nedlukningen var hotellet til tider helt tomt. Fotografduoen havde nærmest ubegrænset midler, og der var næsten ingen grænser for deres kreativitet. Men der var en udfordring: Det var meningen, at serien skulle foregå i en lejlighed og ikke i et luksuriøst gæstehus. "Da vi valgte perspektiver og billedudsnit, skulle vi derfor sikre os, at det hele lignede vores egne fire vægge", siger Phil. Men med lidt forberedelse og planlægning ved hjælp af skærmbilleder og mood boards blev opgaven løst med snilde.
Valget af objektiv viste sig hermed at være givtigt, fordi begge tog billeder med de kraftige zoomobjektiver til Sonys full-frame-kameraer – Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD og Tamron 70-180 mm F2.8 Di III VXD. "Fordelen ved zoomobjektiverne er, at vi har kunnet tilpasse udsnittet meget fleksibelt," siger Phil. "Det var især praktisk i de mindre rum, for her var vi naturligt begrænset i valg af placering, og muligheden for at zoome har givet os en stor del af vores kreative frihed tilbage."
Stor opløsningsydelse
Det vigtigste kriterium for fotograferne er og bliver dog fortsat objektivets afbildningsevne med henblik på at opnå den skarphed i detaljerne, som kunden ønsker. Den høje opløsning og den enorme skarphed på billederne er bemærkelsesværdig. "Objektivets opløsning er fantastisk," siger Sarah, som var glad for, at alle detaljer i de ofte meget små scener kan ses på billederne. Hun har designet et strikket halstørklæde specielt til optagelsen, som modellen fortsætter med at strikke på et af billederne.
Underholdende kedsomhed
Tilbehøret passer perfekt ind i de stilfuldt indrettede værelser: Fantastisk mønstrede vægdekorationer i mærkelige farvekombinationer, gamle magasiner og tidløse brætspilsklassikere som Ludo og skak sørgede for den rette stemning. Der var også masser af stilfuldt tøj, der gjorde det glamourøse 70'er-look perfekt.
"Den største udfordring var at få vores modeller til at se kedsommelige ud på en forfriskende måde," tilføjer Sarah. Her var der brug for professionelle skuespillerfærdigheder, for i modsætning til i den lukkede virkelighed bliver Sallyhate-swing-optagelserne aldrig kedelige foran eller bag kameraet.
Sallyhateswing
Sarah Schmid og Philipp Johann er skaberne bag navnet Sallyhateswing. Fotografduoen fra Köln arbejder internationalt i feltet indenfor fotografi af folk og livsstil generelt.
Deres mål er at fremstille produkter og personer i det bedst mulige lys for bedst muligt at sætte scenen for deres klienter. Indhold, komposition og lys er således de tre ingredienser, som de blander igen og igen.