Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

B2B login

Forklaring af teknologien - brændvidde og billedeffekt

Valget af objektiv kan ændre budskabet og virkningen af et foto dramatisk. Her får du tips fra Tamron-ambassadør Long-Nong Huang.

Foto: Long-Nong Huang

Fotografering er at se. Det, vi ser, afhænger af to ting: vores synsvinkel og vores øjnes synsfelt. Inden for fotografering taler vi om perspektiv og brændvidde. Dette henviser til kameraets position og synsretning samt synsvinklen på det anvendte objektiv.

Før vi trykker på udløseren, foregår der en lang række beslutningsprocesser i vores hjerne: Hvad vil jeg vise? Hvor stor skal personen eller genstanden være på billedet? Hvad vil jeg se i baggrunden? Hvad skal jeg udelade? Det er de spørgsmål der guider os - ofte ubevidst - i vores valg af perspektiv og brændvidde.

Billederne til højre illustrerer den virkning, som kameraets synspunkt og objektivets vinkel har på billedets effekt. Motivet er det samme i alle tilfælde: en person i gul jakke står med ryggen til beskueren på en klippe over en gletsjer, som sammen med en imponerende bjergkulisse danner baggrunden.

Opfindsomme effekter

På de øverste billeder har Long-Nong først fotograferet personen og gletsjeren med vidvinkel (17 mm) langt oppe fra og derefter med en standardbrændvidde (40 mm) på kortere afstand fra et lidt andet udsigtspunkt.

De nederste fotos (75 mm og 110 mm) er begge taget fra samme udsigtspunkt. Med en længere brændvidde er resultatet et ret fladt, komprimeret billedindtryk med tilsyneladende mindre rumlig dybde. Det ser ud, som om afstanden mellem bjergene og motivet er mindre.

Long-Nong viser, hvordan denne teleeffekt kan anvendes i praksis i en Quick Tips-video på vores YouTube-kanal: Han fotograferer en person med stigende brændvidde. Derved øger han afstanden til personen på en sådan måde, at han altid fremstår i samme størrelse på billedet. Baggrunden bliver mere og mere fortættet og fremstår som en imponerende kulisse. Denne vertigo-effekt bruges også i spillefilm - f.eks. i den franske sort-hvide kultfilm La Haine  fra 1990'erne.

Øverste række, venstre: 17-28mm ved 17mm. Vidvinklen giver et panoramabillede med stor dybdevirkning. Øverste række, højre: 28-75mm ved 40mm. Med et standardobjektiv og en kortere fotograferingsafstand kommer beskueren tættere på handlingen. Nederste række, venstre: 28-75mm ved 75mm. Med det lette teleobjektiv kan personen sættes i scene mod den mægtige bjergkulisse. Nederste række, højre: 70-180mm ved 110mm. Med en længere brændvidde kommer personen tættere på, og de fjerne bjerge virker overvældende.

Abonnér på nyhedsbrev

Få de seneste produktnyheder, inspiration og særtilbud.